body>

Förlossning

Näe, ingen bebis än. Däremot spenderade jag natten på förlossningen. Igårkväll efter några timmars slappande på soffan började helt plötsligt hjärtat rusa, pulsen öka, jag blev andfådd och varm. Tänkte att jag kanske fått högt blodtryck och ringde förlossningen för att fråga och mest lugna mig själv.
Kom in direkt, var deras lugnande ord!

Dom kollade verkligen allt. CTG, ultraljud, puls, blodtryck och blodprover.

Hjälp, det är nåt fel på barnet var min första tanke... men näe, dom hade snappat upp i min journal att jag haft en blodpropp i 20-årsåldern och att jag inte tog nån förebyggande medicin som gravid, så min andfåddhet tolkade dom som en propp i lungan!

Barnmorska: Jag ser att du haft djup ventrombos (blodpropp)
Jag: Ja.
Barnmorska: Men att du inte medicinerar för det.
Jag: Nej.
Barnmorska: Varför inte då?
Jag: Jag gillar inte sprutor.
Barnmorska: Jaså, men du gillar blodproppar eller?
Jag: Räcker ut tungan! (Som den 4-åring jag är)

Efter en jävla massa prover och antal timmar av väntan (Tid som Roy för övrigt sov bort skedandes med mig i en gynekologsäng, med ena benet på fotstödet. Han är väl härlig, dom gissar att jag har en propp i lungan och han somnar!)

Det visade sig att mitt blodvärde var så sjukt lågt och att det antagligen var därför som hjärtat rusade. Även att mitt blodtryck var högt för att vara mig, men fortfarande normalt. Har haft väldigt lågt blodtryck innan under hela graviditeten (90/60) och nu låg det på 138/80.
(Det tyder tydligen på att nåt är på gång!!!)


Så nu vet ni vad jag haft för mig!




Kommentarer
Postat av: Jaana

Tycker faktiskt att det var en riktigt bra kommentar

från barnmorskan :)

2009-11-23 @ 23:31:40
Postat av: Jaana

Sen är det ju så att du allt får vänta till den 10:de innan bebis titta fram..Går så bra så!!!

2009-11-23 @ 23:32:53
Postat av: nouvelle

jippie kommer kusin nu =)

skönt att det inte var nån fara med dig eller bäbis, visst är dom duktiga på att lugna där inne not! ( vill bara säga att mitt blodtryck där inne som du säkert kommer ihåg ALLTID VAR SKYHÖGT) troligtvis för dom som sagt inte lugnar en direkt /johanna

2009-11-24 @ 08:48:29
Postat av: akiz

japp, så säger skrönor, när blodtrycket går ner är det nära!!! Hoppas det stämmer på dig och att du slipper gå över!



skönt att du fick komma hem igen!!! ta det lugnare än lugnt nu!!!!! kramisar

2009-11-24 @ 09:47:49
Postat av: akiz

(går upp, menar jag ju såklart :)

2009-11-24 @ 09:49:21
Postat av: Fia

Akiz, menar du att min barnmorska är en skröna??? Hahaha. Hon sa att det vetenskapligt tyder på att det är nåt på gång.

2009-11-24 @ 19:04:06
Postat av: akiz

men det kan fortfarande ta flera dagar tom veckor när trycket går upp. men det de menade när de sa så till mig var att det typ var i dagarna,"du kommer få vilken dag som helst" sa de till mig, men för mig tog det två veckor till. så när min barnmorska sa nu är det nära, när mitt tryck gick upp, så gick det ändå två veckor till förlossning. det var det jag menade med skrönor. ;)



2009-11-28 @ 22:58:57

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0