body>

Home-maid Pizza (Nästan)

Idag är mitt matlagningstips ett "halvfabrikat". Vakumförpackad pizzadeg med tomatsås på burk. Så mycket godare än köpt pizza med x antal turkhårstrån på.






Pizza

Rulla ut degen på en plåt, kavla lite så den blir lite tunnare, lämna kanterna något tjockare.
Bred ut tomatsåsen (blanda gärna i lite sambal oelek innan för lite extra sting)
Bred på riven ost (Ja, osten först sen fyllning, jag har jobbat på pizzeria, jag vet!)
Fyll pizzan med diverse gott.
På vår pizza är den ena sidan köttfärs, färsk tomat och vitlöksost i små klickar och den andra sidan stark peperonikorv och blå castello (mögelost)

In i ugnen på 200 grader i 15-20 min.

Strössla oregano på pizzan efter du tagit ut den ur ugnen.

Serveras med en hemmagjord pizzasallad som du helst gjort dagen innan eller åtminstone några timmar tidigare.

Pizzasallad

ett litet vitkålshuvud (ca 7 dl när den är strimlad)
2 msk olivolja
1 ½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
(Inlagd paprika)

Jag "strimlar" vitkålen genom att hyvla den tunt med en osthyvel, därefter mortlar jag den för att den ska bli mjuk som på pizzerian. Det går bra att knåda den med händerna också.
Häll över olja, vinäger, salt och peppar. Smaka av och tillsätt mer efter behov.
Jag brukar strunta i paprikan men det är en smaksak.
Täck över och förvara i kylskåp minst 2 timmar innan servering men helst ca 12 timmar.


Smaklig måltid!





Kommentarer

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0