body>

Dålig mamma?!

Jag har sagt att jag KANSKE ska följa med på nån mamma-fika när mitt barn är fött. Det ska jag absolut inte!!!
Jag hade tydligen mammafika hemma hos mig igår. Usch!
Det var en helt vanlig tjejfika som blev en mammaträff. Där fler än hälften av "tjejerna" nu har barn och det är det stora samtalsämnet och dom som får vår uppmärksamhet.

Jag vet ingenting om Annies flytt, om Marias hus eller om Michelles samboskap. För vi var upptagna med att prata om barn. Fy fan, är det såhär det ska bli nu? Vad hände med våra egna intressen och oss som personer? Jag saknar tjejträffarna när vi pratade om oss, om skvaller, ja om praktiskt taget allt annat än barn. För inte är det väl så att man blir en helt annan människa när man får barn och tappar allt som man själv varit intresserad av?

Jag tycker vi ska införa tjejträffar som är verkligen tjejträffar UTAN barn. Man måste få ha sitt eget liv också. För mig är det iallafall viktigt som tusan. Och ni andra mammor får ju era mammaträffar ändå med era andra mamma-vänner.

Satt och tänkte på det efter alla hade gått hem, saknade min brutal-ärliga Carro som förmodligen sagt ifrån och sagt något i stil med, "nähä, ska vi ta och prata lite om mig nu".

Förlåt mina ickegravida och ickemammor-vänner ni måste haft en jättetråkig fika. Allt i världen kretsar inte runt barn!

Kommer jag bli en dålig mamma för jag tycker såhär? Eller är det viktigt att man inte går upp i ett barn och glömmer sig själv?



Kommentarer
Postat av: Virva

Vad ska man säga Fideli ...........ni är ju mitt allt...........jag vill ha er med överallt ,jag är glad när ni är glada och ledsen när ni är ledsna ........men jag förstår vad du menar ,klart att man ska ha lite egen tid också puss mamms

2009-09-16 @ 12:18:44
Postat av: Michelle

Jaa, jag håller med dig!! :)

2009-09-16 @ 12:57:53
Postat av: Jaana

När mina vänninor hade småbarn och vi träffades, så pratades det INTE om barn. Barnen var dessutom hemma. Det var liksom det som var grejjen.

Tycker du är jÄTTESUND i dina tankar!

2009-09-16 @ 15:21:28
Postat av: Jaana

När jag träffade mina vänninor när dom hade små barn, så pratades det INTE om barn. Dessutóm var barnen hemma! Det var det som var grejjen liksom.

Jag tycker du har ett jättesunt tänk här!

2009-09-16 @ 16:56:46
Postat av: Jaana

sorry...två ggr! Såg inte att det första kom in.

2009-09-16 @ 16:58:09
Postat av: Paula

Superviktigt att inte glömma bort sig själv...vilket är otroligt lätt! Kärleken till sitt barn är obeskrivlig...unnar alla detta. Men man kommer på sig själv när man är ensam på vifft att man faktiskt inte "bara" är mamma:)

Jag är ju samma person men jag prioriterar annorlunda sen jag fick barn!



2009-09-17 @ 09:12:18
URL: http://paulazblogg.bloggagratis.se
Postat av: akiz

tyvärr kan det nog bli lite så. Hade jag rest mkt hade jag nog pratat om resor, hade jag hästar som intresse blir det väl att man pratar om det. nu kretsar nästan allt runt alva, man hinner inte med sina egna intressen lika mycket längre liksom, så då blir det svårt att prata om annat ibland. Det är ju med henne man är med hela dagarna, Men absolut!!! livet kretsar inte bara kring barnen, klart man måste ha kvar sina egna intressen och göra saker på tu man hand, fast än att det är lite svårare ibland när man har barn. Men många gör en så stor grej av allt. Vaddå, barnen har ju en pappa oxå som kan ta hand om barnen om man ska iväg på symöte, gammeldans eller nåt annat :) självklart är du inte nån dålig mamma som tänker såhär, för det är helt rätt. Dock kommer du att märka att det inte är lika lätt i praktiken sedan när du själv fått din lilla söta skrutt. Allt kräver lite extra planering. Men såklart ska man fortsätta vara sig själv, fast man utvecklas med barnet och tillslut sitter man där och pratar bajsblöjor som jag lovade dyrt och heligt att jag aldrig i hela mitt liv skulle göra nånsinn... Det är konstigt vad man förändras!!!!



puss

2009-09-17 @ 10:40:27
Postat av: Sofi Sjöström

Hmmm Akiz, fattar verkligen inte varför du tog åt dig!? Om jag föreslår en tjejfika utan barn så är det liksom inget illa menat, jag kommer själv snart ha barn och vill inte dra med mitt barn på fika med alla tjejerna. Sen kanske vi fikar med barn ibland, träffas du och jag på tu man hand, mammaträffar osv, men jag ville inte att våra heliga tjejfikor skulle bli nån mammafika!



Och ja, Michelle hade skrivit på inbjudan att det skulle vara på ett barnvagnsvänligt ställe, men att barnen är med behöver ju inte betyda att det ska pratas barn, blöjor, bajs, barnmat, amning osv... men nu blir det tyvärr så och det var kanske inte vad alla ville. Därför föreslog jag (Även Michelle på sin blogg) att vi har tjejträffar utan barn, sen kan vi ha mammafikor, ses med barn och sånt tusen gånger i veckan, men när alla"tjejerna" tar sig tid att infinna sig för en tjejfika så är det kanske inte så kul att bara prata om barn. Alla har ju inte barn eller vill inte ens ha barn. Att det blev flyttat hem till mig, betydde självklart att även barnen fick komma, dom är alltid välkomna hem till mig. Men nu har vi provat det, tjejfika med barn och det blev istället en mammafika med tjejer utan barn. Så alltså skrev jag ett inlägg där jag föreslår tjejfika utan barn. ÄR det så mycket att ta åt sig åt, att sticka folk i ögonen? Kan man inte vara utan sitt barn, får man väl istället försöka lära sig att prata om andra saker än just barnet när man då har tjejfika.



Jag är jättenyfiken på mina vänners liv, vad dom gör, senaste nytt och det var sånt jag ville prata om, när vi (du och jag) ses pratar vi ju nästan bara barn ändå... Så ibland vill jag bara ha en barnfri zon, där jag är jag, du är du och vi inte är mammor till våra barn, utan tjejkompisar.



Som sagt bloggen är inte till för att pleasa någon... den är min "lilla svarta bok" som jag skriver i. Jag skriver precis vad jag vill och jag är så sjukt trött på att du/ni/alla människor missförstår och tar åt sig hela tiden.



Sluta läs då.

Jag är jag, skriver, tycker, tänker precis vad jag vill!



2009-09-17 @ 11:35:35
URL: http://fiamedbebis.blogg.se/
Postat av: Nettis

Bra Fia!! Du har så rätt så rätt!!! Jag förstår precis hur du menar med det där att bara få vara FIA. Det är viktigt att få vara det och inte bara mamma.... Egen tid dyrkar jag!!! Såååååå skönt att slippa barn (ursäkta men det är sant) ibland. Jag tycker att ni gör rätt i att planera fika med tjejerna och utan barn. Finns en risk annars att man går så helt upp i mammaskapet att inget annat betyder något längre. Men den dagen barnen blir vuxna och flyttar ut ur hemmet.... Vad har man kvar då??? Vart tog vännerna vägen och hur ska man lära sig leva med karln igen om man inte varit noga med egen tid....

Kraaaaaaam!!!!

2009-09-17 @ 12:30:01
Postat av: akiz

"Så alltså skrev jag ett inlägg där jag föreslår tjejfika utan barn. ÄR det så mycket att ta åt sig åt, att sticka folk i ögonen? Kan man inte vara utan sitt barn, får man väl istället försöka lära sig att prata om andra saker än just barnet när man då har tjejfika."



Vill bara förtydliga att det inte var det som jag tog åt mig av utan det med att du skrev "fy fan usch ska det bli så här, vi pratade bara barn" osv.



Så nu vet alla det! Inte att ni föreslog en fika utan barn, för där håller jag med. Det är alltid trevligt att få komma ifrån och bara vara "sig själv".



2009-09-17 @ 14:36:41
Postat av: Sofi Sjöström

Hahahah om du ska citera mig, gör det åtminstone rätt, jag skrev inte Fy fan usch ska det bli såhär...



Men jajaja, det är väl utrett nu!?

2009-09-17 @ 15:53:16
URL: http://fiamedbebis.blogg.se/
Postat av: akiz

haha,åh jo det är upprätt:)

2009-09-17 @ 16:30:50

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0