body>

Jävla sjukvård

Hela vår familj är listad på Läkarhuset Kronan. I tisdags var jag där och fick en megados peniccillin eftersom jag hade halsfluss. I morse ringer jag på grund av att Sid har 39.5 i feber. Vi får inte komma. Hör ni det mina vänner, vi får inte komma. Vi pratar om ett barn på 9 månader som är febrig och medtagen. Dom tycker vi bör avvakta 3 dygn. För ungefär 3 dygn tar det innan man kan upptäcka halsfluss.
Det där är så jävla mycket bullshit. Jag insjuknade på natten, gick till läkaren på morgonen och han utbrast:
Oj, oj, så din hals ser ut, jag skriver ut en extra stark dos peniccillin.
Det var inga 3 dygn där inte.

Mitt immunförsvar är ju tydligen kass, jag drar ju alltid på mig nåt. Enda gången jag var frisk var när jag var gravid, men då hade jag tusen andra fel. Folk skulle säkert kalla mig hypokondrisk, men grejen är den att jag inte inbillar mig, jag har verkligen alla möjliga konstiga fel.
Nu känner ju en mor sitt barn bättre än någon annan och när en sjuksköterska (eller telefonist) säger till mig i telefon att vi ska avvakta 3 dygn, då vill jag personligen åka dit och skjuta henne i pannan.

Istället kollade jag upp en drop-in läkarmottagning som heter ML familjecentrum, som en väns expojkväns pappa & mamma driver och som jag hört så mycket gott om, men aldrig besökt innan.
Min mamma fick gå dit med Sid, eftersom jag fortfarande är sjuk och eftersom Roy var tvungen att jobba idag.
Och vet ni vad, Sid har Öroninflammation!!!
(Det är ju samma streptokocker som kan sätta sig varstans, halsen eller örat)
Dessutom tyckte läkaren att det var märkligt att jag inte var frisk ännu, undrade om det gjorts nån odling på mig (vilket det inte gjordes), han tyckte att Sids öron måste kollas upp efter han blivit frisk. Mycket noggrann och helt i min smak.

Nu tänker jag således lista om hela vår familj. Och oavsett var vi listar oss så kommer jag försöka anpassa våra sjukdomar till ML Familjecentrums drop-in tider, för dit får vem som helst gå. Men när vi inte kan anpassa när vi ska bli sjuka så vore det ju trevligt med någon annan bra läkarvård. Är det någon som har tips på vart vi ska lista oss????
Kronan och Kvarnholmens undanbedes!


Kommentarer
Postat av: Helena

Hej Sofie!

Läser din blogg flitigt men är tyvärr skitdålig på att kommentera ;) Men tänkte att jag iaf kunde tipsa dig om Stensö vårdcentral. Dom är jätteduktiga!!



Mvh

Helena

2010-10-08 @ 14:18:44
Postat av: mammatajkon

Har också hört gott om ML-mottagningen. Annars har jag aldrig blivit så bra bemött som här på Berga vc. De två olika läkare jag träffat här har båda varit kanon. Jag har fått komma utan protester. Vet inte om jag haft tur?

Men när vi gick i både Smedby och Ljunbyholm tidigare, var det alltid svårare att få komma, både med sjuka barn (eller oftast har det ju handlat om sigges astmatiska besvär och upprepade infektioner) eller när man själv varit sjuk.

Det finns en svensk läkare här på Berga vc som jag träffat kanske tre ggr nu senaste halvåret som är jätteförstående. kan dock inte minnas hans namn. Hoppas ni kryar på er snart!

2010-10-08 @ 18:16:27
URL: http://www.mammatajkon.blogspot.com
Postat av: virva



Hej ,Syster yster rekomenderade också stensö ...hon sa att förr i alla fall var det bra där

2010-10-08 @ 18:22:31
Postat av: Carro

Men va fan, jag ska ju lista mig på Kronan hos mammas läkare, hon e så himla nöjd med honom! Jaja, jag har varit övverallt men inte blivit nöjd nånstans: Kvarnholmen, Norrliden och Husläkarcentrum är alla SKIT!

2010-10-08 @ 18:56:01
Postat av: virva



Tacka vet jag Nybro vårdcentral :-)

2010-10-08 @ 19:54:23
Postat av: akiz

Berga är verkligen skit, så jag vill inte rekommendera dem. men de kanske har blivit bättre sen jag gick där.däremot är jag mycket nöjd med kronan, synd att du inte är det. har också hört bra om stensö. kram



2010-10-08 @ 22:13:45

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0