body>

Pysselpappan

Nuförtiden är jag en skitdålig flickvän, mamma, kompis, dotter, syster, svägerska.
Jag hinner varken bry mig eller höra av mig till dom jag älskar. Förlåt.
Denna veckan gjorde jag 55 timmar på jobbet. På 5 dagar!
Så jag hoppas jag är ursäktad eftersom tiden inte räcker till.
Och det där med egentid, vad är det?
Jag säger som min goda vän Cissi:
Det kanske är en egen klocka!

Varken jag eller Roy gör något för oss själva längre, vi gör dessutom ingenting ihop eftersom vi knappt aldrig ses, det ska bli så sjukt skönt att han slutar jobba helg!

Under tiden som jag har jobbat massvis har världens bästa pappa påbörjat inskolning på dagis. (För mig kommer det alltid att heta dagis, men ja, jag vet att ni kallar det förskola)
Jag antar att dom vet vad dom gör dom där fröknarna, men jag kan tycka ett en timme om dagen i två veckor är en märklig inskolning. Är det inte tanken att man ska trappa upp? Det blir ju en väldig stor skillnad att ha varit på dagis en timme varje dag med pappa till att vara där 8 timmar själv. Men så små barn har ingen tidsuppfattning va?






                               (Världens bästa pyssel-pappa har gjort omslaget till Sids familjebok)


Kommentarer
Postat av: johanna w ( svägerskan som saknar )

Jag förstår att du har fullt upp fina fia. saknar dig! ( tycker inte du är en dålig svägerska alls)



Det där med en timma hela veckan tycker jag med är en skum inskolning på DAGIS (kommer alltid heta så för mig med)

Men som du säger dom ska väl veta vad dom gör. tidsuppfattning ? men när vi skolade in hos dagmamman fick vi upptrappning och även olika tider tex under lunch vid vila osv. tycker dom borde ha det så på dagis med, men garanterat har dom en timma under den lättaste perioden för att göra det enklast för dagisfröknarna ( visserligen förståligt men ändå)

puss på er hela familjen

2011-01-15 @ 19:41:22
Postat av: Terése

Trappar de inte upp nånting? På vårat dagis började de med 1 h men på slutet var det 2 h, utan föräldrar. Vi lämnade som en vanlig lämning o kom tillbaka efter 2 h. Varken mat el vila var med men det löste sig av bara farten när hon började gå hela dagar. Barn är otroligt duktiga på att göra som de andra barnen gör!

2011-01-15 @ 20:54:31
Postat av: akiz

Jag håller med DAGIS heter det!!!! :)



Vi hade också bara en timme om dagen och alla föräldrar hade anmärkningar på det. Som svar fick vi att det skulle vara roligt att komma till dagis, och att det skulle vara positivt att vara där. Mat och sov kommer de in i ändå när de lärt känna varandra och personalen och det gör de på två veckor sa de. Jag hade iaf tyckt att de skulle ökat på och tagit mat och sov lite i etapper, men men. Så här är de nya modernare inskolningarna tydligen.



Och det funkar ju faktiskt! Det är mest vi föräldrar som har massa synpunkter på allt. :)



och du är förlåten för att du bara jobbar och jobbar. Du kan skicka en slant till mig när lönen kommer, så drar vi ett sträck över det hela :) hihi

2011-01-16 @ 12:37:40
Postat av: mammatajkon

Jag, som ändå jobbar i förskolan (och sista åren arbetat med att skola in de små liven..)tycker det är ett jättebra sätt att bara ha 1-2 timmars inskolning om dagen.

(Och som sagt, mat och sov fungerar bättre om barnen har hunnit bli trygga och lite mindre nyfikna innan man börjar med det...)

Särskilt om man skolar in flera barn samtidigt på en avdelning. Finns ingen anledning att dra ut på det, och riskera trötta, ledsna barn. Då kan lätt hela grejen upplevas som negativ, och med små barn är det ju också så att blir en trött/ledsen/hysterisk så blir alla det......



Sen kan jag hålla med att som förälder känner man nog en känsla att man skulle vilja trappa upp. Dels för att man som vuxen har en helt annan tidsuppfattning såklart, men också för att man har ett visst kontrollbehov. (eller i alla fall jag, jag kan inte prata för alla...)



Men jag tror att man får tänka som så, att personalen valt den metod de tycker fungerar bäst.. och så blir det nog bäst. De är ändå proffs, ju.



Hoppas resterande inskolning går fint.. och att han trivs, söte SID!

2011-01-16 @ 21:31:14
URL: http://www.mammatajkon.blogspot.com
Postat av: mammatajkon

Varför kommer inte mina kommentarer fram?

2011-01-16 @ 21:34:13
URL: http://www.mammatajkon.blogspot.com
Postat av: Frida

I Malmö kör vi 3 hela dagar inskolning där föräldern är med hela tiden. Sen får man vara beredd att sticka från jobbet under närmsta veckan när dem är där själva om det skulle behövas. Funkade jättebra, barn är grymma på att anpassa sig och att gilla läget. Det är däremot inte jag tydligen. När jag har lämnat Svante på dagis är det rent självhat som gäller resten av dagen...:/

2011-01-19 @ 11:34:32
URL: http://dagenssvante.blogg.se/

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0