body>

Vad som hänt sen sist!

Egentligen tänkta jag inte berätta för er om vad som händer, för jag orkar inte. Men jag får ju utlopp för mina känslor när jag skriver, så jag gör det ändå.

I lördags fick jag värkar (Nu vet vi att det är intensiva förvärkar, men då trodde jag bebis var på gång) någon gång runt 16-17.00-tiden. Jag drog med min Roy ut på promenad, eftersom alla säger att man ska hålla igång istället för att vila. Vi traska på och värkarna kom och gick. Fick pausa och nypa Roy i armen. Väl hemma igen kände jag mig matt och la mig för att vila, så småningom avtog värkarna i smärta och blev lite mer hanterbara och någon gång framåt tolvslaget så somnade jag in.

Vaknade i söndags och var extremt uttråkad, och fick ett utbrott på Roy att han inte hittar på något med mig nu när han väl är ledig. Stackaren, men jag börjar känna mig inlåst i min egen kropp och i mitt hem. Så vi åkte en runda till Hansa City, tog en fika, hyrde två filmer och åkte hem och åt extremt mycket mat istället. Runt 23.00-tiden så kom nya värkar, väldigt intensiva. Jag log åt smärtan och lät Roy sova, tänkte härda ut det värsta själv, jag var helt övertygad om att nu var han på väg ut. Samtidigt som jag blev lite nervös och tänkte, hur fan ska jag klara det här?
 Smärtorna blev intensivare men fortfarande inte särskilt regelbundna. Vid femtiden på morgonen kröp jag ner hos Roy i sängen och beklagade mig lite och sen slumrade jag till. När jag vaknade vid åtta så kände jag absolut ingenting.

Falskt alarm igen?

Runt 14.00-tiden på eftermiddagen satte det igång igen och denna gången med råge.
Yes, nu är det äntligen dags, tänkte vi.
Började klocka värkarna eftersom dom kom väldigt tätt. Ca 3 minuters mellanrum och det gjorde ganska ont, var inte riktigt kapabel till att varken prata eller gå när det var som värst.
Men jag var så trött på alla falska alarm så jag ville ha nåt mer slags tecken på att bebis ska komma innan jag åkte in.
Mamma och Roy tittade på varann och skakade på huvudena,
-Är du helt galen, vill du föda i hallen, unge, sa min mamma.

Jag tyckte att det fortfarande var hanterbart och ville väl inte att dom ska skicka hem mig från förlossningen när jag väl kommer in.
La mig i soffan och kände mig helt utmattad, av knappt ingen sömn alls och av några timmars intensiva värkar. Kollade på Ullared och även om smärtan kändes mindre när jag låg ner så hade jag fortfarande regelbundna värkar.
Beslutade oss för att ringa förlossningen och givetvis ville dom att vi skulle komma in.

Pinsamt nog så, kände jag nästan direkt när jag la mig på britsen att värkarna började avta - igen!!!
Dom kollade CTG och om jag hade öppnat mig.

Dom såg att jag har förvärkar, men att livmodertappen var typ helt omogen, var öppen knappt en centimeter och det räknades typ inte som om förlossningen hade startat. Jag är fortfarande i latensfasen och det är tydligen VÄLDIGT vanligt att vissa får ha så här intensiva förvärkar i veckor, innan bebis kommer.
Jag blev erbjuden att stanna över natten, för garantera att bebis inte skulle komma, kunde dom ändå inte riktigt göra, men jag valde att åka hem med en liten påse knark i handen. Jag behövde ju få sova om jag ska orka trycka ut någon unge, kanske inte idag och kanske inte i morgon, men nästa vecka! (Övar på positivt tänkande!)

Stoppade i mig mina piller och har sovit som ett litet barn hela natten, sov så här bra gjorde jag nog när jag var i sjätte månanden sist!
Så nu är jag pigg och utvilad, men jag har inte en endaste värk. Så ingen bebis i sikte för närvarande!



Och tack för att ni inte ringer och tjatar om bebis, jag skulle dräpa er om ni gjorde!

Kommentarer
Postat av: Annie

Tänker på dig och saknar dig! Vilken pers du är med om..puh.. Kommer i helgen oavsett. Hoppas att jag får se dig något. Jag håller tummarna för att det snart sätter igång.. Puss!

2009-12-15 @ 11:09:53
Postat av: Michelle

Ehh...jag tror att jag brukar tjata, dock på sms, puh. Än är jag iallafall ej dräpt :)

Gumman, tänk typ som, "Ska man va fin får man lida pin" fast "Ska man ha ett fint glin får man lida pin" ...aaa, eller nått!



Tänker på dig!



Puss

2009-12-15 @ 11:21:40
Postat av: räkan

Kjelle, jag tjatar också på sms, kan inte hjälpa de. sorry

2009-12-15 @ 11:56:26
Postat av: Alexandra - Mami till Neville

Jag håller tummarna att bebis kommer snart! Det är ju minst sagt på g iaf :)

2009-12-15 @ 13:04:18
URL: http://alexiiaa.blogg.se/
Postat av: Jaana

Nu är det iallafall på G.

När Er son blir så stor så han fattar vad vad mammas moster säger så ska jag tala om för honom att han skulle ha kommit den 10:de..EGENTLIGEN... och ska han vara sen till vartenda möte i framtiden så blir det avdrag på både godis och så småningom lön :)))



Jag tycker han ska heta EMIL!



Ska bli roligt o höra sen att NU har bebis kommit :))

Kan dock inte träffa bebis..eftersom Jaana inte tänker vaccinera sig!

Håller tummarna att det snart blir roliga nyheter på även MIN telefon ;)

2009-12-15 @ 13:17:36
Postat av: Nettis

Vi som själva varit där VET hur jobbigt det är med allt tjatande. Därför gör vi det inte. Vi får nog veta tids nog ändå ellerhur?! Det är ju ingen statustävling i vem som får veta först även om det verkar så ibland....! Snart har du din bebis i famnen Fia så håll ut! Det är bara så jäkla jobbigt att vänta när man gått över tiden. Jag gick över 6 dgr med båda men du har gått över ännu fler så jag förstår hur det känns... Kram vännen!!!!

2009-12-15 @ 15:16:33
Postat av: akiz

Grattis, du verkar gå igenom precis det jag gjorde!!!! falska alarm och världens längsta latensfas och sovdoser!!! fy fan vad jag lider med dig nu......stackars dig, man känner sig ännu mer eländig när man blir "blåst" på bebis hela tiden!!! Och du kommer INTE föda i hallen! puss

2009-12-15 @ 16:34:27
Postat av: Jaana

Nääää...jag tror nog du fattar att det inte är någon statustävling. Dumt!!!

Sådan kontakt har vi inte övh.

Men visst, jag får väl reda på det nångång iaf.

ja,ja så det kan missuppfattas det nman skriver ss*



Ps. ja. Akiz gick ju över tiden rejält, om jag fattat det rätt, så hon borde ju veta vad hon snackar om.



P&K

2009-12-15 @ 20:58:12
Postat av: Fia

jaana, jag tror inte det där var riktat till dig!!!! Nettan och jag har nog inte mer kontakt isf, jag tror hon menade det som en tröst att alla tids nog kommer få veta när det blir barn och självklart ska jag slänga iväg ett sms till dig också!

2009-12-15 @ 21:03:35
Postat av: akiz

Jaana:

jag gick över en vecka precis, men min latensfas började typ 2 veckor innan mitt födelsedatum och sedan led jag en vecka över tiden också, så i 3 veckor kan man säga att jag led.

Så nu är det på tiden att Fia får ut sin skrutt!!! för nu är det inget roligt längre, eller hur Fia !! ;)

2009-12-15 @ 21:18:37
Postat av: mia

Éftersom Theo vägrade komma ut får väl du vänta 14 dagar oxå...precis som jag:) Du vet väl att de bästa bebisarna föds den 23:e så våga inte kläcka den innan! Puss på dig och Roy!

Ps. vi har bokat hemkomst i början på januari så då blir de till att ses! Löööv

2009-12-15 @ 21:29:30
Postat av: Nettis

Det var precis så jag menade Fia. Förlåt Jaana om du kände dig utpekad. Var inte alls min mening. Kram Nettis

2009-12-16 @ 11:56:28
Postat av: Jaana

Äsch!!!

;))

2009-12-16 @ 13:45:28
Postat av: jenny

Men nu tror jag att han har kommit!! eller??

2009-12-17 @ 15:10:42
Postat av: Cissi

Mina gissningar fungerar som vanligt inte. Så nu kör jag en tvärtom-gissning, bebisen kommer definitivt INTE innan måndag. (Nu ska du se att han kommer!).



Raska promenader med vagnen är ett måste... när snön försvinner. Då är Roccisen ute, annars kanske han väntar till sin 30-års dag. Då kommer jag tippa på att han är lite tjockare (än så länge håller jag fast vid 3655 gr). I så fall får du låna Eddisen. :)

2009-12-17 @ 18:27:40
URL: http://www.cissicc.blogspot.com
Postat av: Jaana

Själv var jag tväääärsäker på den 10:de.

Kan liksom inte smälta det..Aj det gjorde ont!

Jag tror inte att han kommer innan 21:e ;))

KOM UT NU!!!!!!

Hälsningar från moster Jaana till lillkillen

2009-12-17 @ 23:16:58

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0