body>

47 dagar till stora plupparedagen.



Idag har jag varit på Mödravården. Vägning och mätning och det vanliga.
Frågade, eftersom jag var så nyfiken på om jag har en stor eller liten bebis, för alla runt omkring mig verkar få veta. Min barnmorska tycker det är lite dumt att svara på sånt men om hon var tvungen så tippade hon mellan 3-3,5 kg. En normalbebis med andra ord. Blev lite nervös när Annie berättade om hennes vän som fick en 5-kg tung pojke häromdagen. Vet inte om mitt underrede skulle fixa en 5 kgs unge.

Bebis låg med huvudet neråt i ruckbart läge, redan. Det är inte nödvändigt förrän om ca 2 veckor, men bebis får som sagt landa hos oss tidigare än beräknat om bebis vill. Om 3 veckor ungefär blir bra!

Mitt järnvärde hade gått upp! Jippie.
Från att ha legat runt 100-strecket (vilket är väääldigt lågt) så har jag fått ta 3 järntabletter om dagen och nu kommit upp i 126.
Men mitt blodtryck är fortfarande väldigt lågt, positivt när man väntar barn eftersom ett högt blodtryck kan tyda på havandeskapsförgiftning, men å´andra sidan inte särskilt kul när det svartnar för ögonen och man får blodtrycksfall lite då och då. I och för sig har jag alltid haft lågt, har sett stjärnor när jag reser mig hastigt och så, känns ju inte så roligt att hon tipsade mig om att lägga mig ner så fort det blir så, så jag inte svimmar och landar på magen tillexempel. Jag kan ju inte lägga mig ner precis var som helst liksom. Typ på maxi när jag handlar.
"Hej hej, jag är bara lite gravid och la mig ner här för mitt blodtryck är lågt, ingen fara med mig!"

Annars var allt som det skulle och mamman har gått upp 11,5 kg.

Nu är det inte så länge kvar... 47 dagar kvar till stora plupparedagen om bebis är väluppfostrad och inte kommer sent. Det är nämligen bara en myt att fint folk kommer sent.

Kommentarer
Postat av: johanna w

sån tjusig liten kula du har! skönt att järnet gått upp!!! ( va det nu är bra till det fattade nog aldrig jag) men högt ska det ju vara så! puss

2009-10-19 @ 16:20:55
Postat av: Stenberg

Äsch! Du har väl gjort konstigare saker än att lägga dig ner på Maxi, långt innan du ens var gravid. Just do it!

I värsta fall får du väl låtsas att du är full.

2009-10-19 @ 16:48:52
Postat av: akiz

ohj nu kommer det gå fort! är det bara 47 dagar kvar?! fin mage, men det har jag ju redan sagt 1000 ggr så jag säger det väl igen!!! ;)

nu längtar vi alla efter er lilla fågelungeskrutt.

puss

2009-10-19 @ 19:32:39

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0