body>

Vaccination.

Svininfluensan.

Hmmm, ja. Jag är vanligtvis en sån person som inte orkar att ta in alla bedrövligheter som händer runt om i världen. Så länge det inte händer mig eller mina kära så har jag inte energi att oroa mig över alla katastrofer. Har inte lagt någon energi alls åt svininfluensan. Är det verkligen som hemskt som det påstås?

Nu är det så att jag har astma, vilket innebär att jag tillhör en av riskgrupperna. Jag är även gravid och det är ännu en av riskgrupperna!!!
Turerna har varit många, först skulle inga gravida vaccineras, man visste inte hur det påverkade fostret, och så helt plötsligt så sitter min barnmorska och rekommenderar mig att vaccinera mig.
Om man som gravid blir drabbad så blir sviterna tydligen mycket värre än för en vanlig frisk person.

Jag kontaktade min vårdcentral som sa att riskgrupperna skulle tidigast vaccineras v 45. Då är det exakt 4 veckor kvar tills jag ska "pluppa" ut bebis. Har man inte otur om man får svininfluensan då?

Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra.

Barn under 2 år ska inte vaccineras men en mamma som bär på ett barn ska?
Vem vet vad för biverkningar barnet kan få? kanske inte nu men i framtiden?
Vi gravida som vaccineras nu blir ju försökskaniner. Det är ju på våra barn man kommer se om det verkligen var bra eller inte.
Jag hade inte tvekat en sekund att vaccinera mig om det fanns bevis på att det var ofarligt för min bebis.

Hur skulle ni ha gjort?


Kommentarer
Postat av: akiz

jag skulle väntat, och tagtit den då bebis e ute. vi är nu rekommenderade att ta den. sån otur kan inte ens du ha ;) kramisar

2009-10-11 @ 21:51:38
Postat av: anna

INTE!!! ABSOLUT INTE!!! vill du föda ett barn, som de ev kanske kommer på löper större risk för det ena lr de andra, saker som dyker upp senare i livet...läs vad de skriver...det har inte gjorts några studier på gravida! bli då hellre sjuk, för botemedlet är testat, vaccinet inte. Vanligt folk blir sjuka, influensa style, ovanligt få dör, det staten är rädd för är att alla blir sjuka samtidigt, sjukhuspersonal, tunnelbaneförare osv, så samhället blir drabbat, deras prioritet är inte att förhindra dödsfall, för fler dör inte i denna influensan än andra, bara fler blir smittade. Vaccinera dig om du vill, efter förlossningen ta det säkra före det osäkra...lr gör det som känns bra för dig. Behöver jag skriva att jag inte kommer vaccinera mig, med lr utan bebis i magen.

2009-10-11 @ 21:53:11

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0