body>

Modebebisar

Hade en diskussion med min svägerska häromdagen. Vi har barn som är födda samma år och var ute och letade vinterskor. Jag hittade flera skitgulliga skor till hennes dotter, men hon letade efter mer funktion. Sen tog vi en lunch på stan och jag skojade lite om hur fint hennes dotter matchat sina kläder med blommiga byxor och prickig tröja.
-Funktion, ska det va, påpekade mamma Johanna.

För mig är det där att dö en smula och för henne så är det bara tyg som ska värma hennes dotters kropp.
Vi är alla så olika.
För mig är det här med kläder jätteviktigt, både när det gäller mina egna och givetvis när det gäller Sids kläder.
Tycker ni det verkar fånigt att jag inte skulle sätta på min son en färgglad tröja med Bamse, aldrig någonsin?
Eller kläder som inte färgmatchar eller mönsterpassar?

Så länge jag får bestämma vad min son ska ha på sig, så är det skitviktigt för mig att det han har på sig, matchar och är snygga kläder som jag skulle kunna se på hans pappa tillexempel. jag tycker inte att en bebis behöver se ut som en bebis när det gäller kläder.

Medan vissa tycker att det bara är ett barn och dom kan se ut lite hur somhelst.
jag tycker lite av min stil återspeglas i Sid och därför vill jag att han ska vara snygg i ALLA lägen!

Det här inlägget är absolut inget illa ment mot Johanna och hennes dotter, för alla har vi olika intressen, jag är bara nyfiken på om det finns fler som är som jag när det gäller barnen och deras kläder. Hur tänker ni?


Kommentarer
Postat av: mamma johanna

Japp funktion är hög prioritet på i alla fall sen hon började på dagis!!!

( jag tar inte illa upp)



Jag älskar färger och blommor och mönster så även om funktion nog kommer främst så skulle jag inte köpa något som är fult, jag har någon slags gräns.

Så min stil återspeglas nog "tyvärr" lite i min dotters kläder trots att hon inte alltid matchar och är fashion, (i allas ögon)

Och garanterat hade hon varit mycket coolare klädd med dig som morsa, och jag tror hon kommer älska att gå och shoppa med dig när hon blir lite äldre.

Hon är ju min lilla pippi långstrump .



Jag skulle heller inte vilja ha bamse, däremot pippi går bra!

puss puss



2010-10-25 @ 21:28:59
Postat av: mammatajkon

Jag är mer som Johanna. Funktion går oftast före fashion. Men jag är imponerad över människor som orkar anstränga sig och tänka både och. (för självklart tycker jag inte att fashion får ta över, barns kläder måste ändå tåla ett och annat, de ska kunna leka och vara barn!)

På samma sätt som jag är imponerad över att folk kan sånt jag inte kan, fast gärna önskar jag kunde, ex sy, baka, snickra.....

Jag älskar att se inläggen med Sids mode här i din blogg. Jag försöker att klä mina grabbar extra snyggt ibland, när det kalasdax eller så där. Men till vardags blir det mest funktion.

2010-10-25 @ 21:55:03
URL: http://www.mammatajkon.blogspot.com
Postat av: carro.s

alla är vi olika å tur är väl de!

2010-10-25 @ 22:13:55
URL: http://trissitosar.blogspot.com
Postat av: Robin

En bebis är ingen modeaccessoar. Därför bör funktion gå först.

2010-10-25 @ 23:11:11
Postat av: Anonym

Jag kunde ha bamse och såna kläder på mitt barn när han var liten bebis. Men aldrig att jag skulle klä på honom det nu! Han är nu ett år! Älskar att köpa lite snyggare märkeskläder till honom och göra honom riktigt snygg. Men går vi bara hemma en dag, kan han gärna få gå omkring i kläder som inte passa ihop. Han är så stilig lilla sid.

2010-10-25 @ 23:15:59
Postat av: sara

hej min vän! Gillar dina åsikter många gånger men kan inte alltid hålla med dig. Jag förstår vad du menar gällande att du vill klä sid fint och det försår jag. Det vill väl alla med sina barn? Kan bara säga att jag älskar klänningar och allt "prinsessigt" och även tuffa grabbiga kläder, o har en hel garderob med fina klänningar o kjolar, jeans, tröjor m.m och barnen hade det "jämt" innan dom började dagis/skola. För på dagis o skola så spills det, slarvas bort, kladdas o går sönder mm. Du märker vad jag menar när siddisen väl börjar ;) Och jag hade klänningar på henne i början och ibland även nu, men i praktiken så funkar det tyvärr inte redigt. För det blir fläckar som inte går bort osv. Så med siddisens alla fina kläder så kanske inte tajta jeans o ett par hängslen är optimala dagis kläder, men visst e det snyggt, det säger jag inte annat. Lukas hade likadana. Men praktiskt e faktiskt mysbyxor (dagisbyxor) o en tröja...så se till o hitta "snygga" sådana ;) Tänkte likadant när Lukas började skolan nu, köpte en hel arderob med tuffa, snygga kläder, men alla, verkligen ALLA hans jeans är hål på knäna på, då dom leker o slänger sig i skolan. O barn är ju bara barn. Så de snygga kläderna o märkeskläderna kostar ju en del, o att göra av med 5-7 jeans på bara nga veckor kostar mer än det smakar :/ Så då e jag glad att dom " bara" kostade 300 kr st. För det lite "finare" jeansen får han ha vid speciella tillfällen :) Oj, villket låånt inlägg, men många saker ändrar man åsikt om när man väl kommer dit. Jag har själv många ggr sagt att jag skulle aldrig göra si eller så...men så många ggr jag haft fel. Lycka till min modemedvetna vän o grattis till jobbet

2010-10-25 @ 23:30:34
URL: http://familjensethsson.blogspot.com
Postat av: Sisela

Älskar verkligen att klä mina barn i snygga trendiga kläder, allt vad bamse, pippi, musse och andra liknande figurer heter, så har det aldrig fallit mig i smaken. Tyvärr är det ju så att det som smakar även kostar, och med en 8-åring med en kräsen klädsmak och nu även lillkillen som jag vill ska vara snyggt klädd, så syns det i plånboken. Men jag har alltid älskat att köpa kläder till mina barn, och snygga trendiga kläder behöver ju inte vara svindyrt... Jag vill ju ha lite själv oxå =)

Dock får lilla Noah klara sig med sköna mjuka kläder på dagis, dock i bra kombination ;-) tom, nappen brukar matcha =). Tyvärr förstörs mkt. kläder på dagis och kan även komma bort. Så jag rekomenderar varmt att inte ta det snyggaste på Sid, då han väl börjar.

Grattis till nya jobbet!

2010-10-26 @ 01:16:13
Postat av: Cissi

Jag vill nog hellre att Ed ska ha söta än snygga kläder. Annars hade ju inte isbjörnsdräkten varit så fashion! Den är ju inte heller så funktionell men den har han å andra sidan bara i vagnen.



Jag matchar ju förstås alltid hans kläder, men det kan vara ett par mjukisbraxer från Lindex och en vanlig body. Behöver inte vara något avancerat. Och jag gillar Bamse. Tänk på att han är världens snällaste och starkaste björn! Tyvärr trycks sådana kläder alltid med typ rött, blått och grönt i en salig blandning - vilka inte är Eds (mina) favoritfärger.

Tyvärr gillar jag ju vitt mycket... det kommer nog inte funka jättebra på dagis!

2010-10-26 @ 06:31:26
URL: http://cissicc.blogspot.com
Postat av: akiz

så länge alva slipper ha plyschbyxor och klackastövlar är jag nöjd! hahahah, skojar bara.



men som sara skriver så får man en helt annan bild av allt när det är dax för dagis. Där försvinner det kläder vaje vecka, och då har man inte råd att ta på dem märkeskläder. Men det finns snygga billiga kläder också, så man kan fortsätta att klä dem snyggt om man vill. Men jag måste nog säga att funktion går före matchning. Igår kom alva hem med en rosa body, röda mjukbyxor och blå stumpor...sånt som fanns i extraklädesväskan. Hon såg helt galen ut. hahahaha. men som sagt hon behövde inte frysa iaf! puss

2010-10-26 @ 10:03:01
Postat av: mia

Hej på er! Jag ville bara påminna alla om att det finns fasktiskt märkeskläder som är funktionsplagg! Jag har dem bästa pojkarna i hela världen (såklart) Theo 2år 8mån. och Jack 8mån. och jag skulle ALDRIG sätta på dem bamse, nallebjörnar, barbapappa,emil etc...! Och ja, Theo går på dagis och så mycket slits inte kläderna som det låter på vissa, och tro mig min lille kille är vild:) Visst får dem fläckar ibland men det finns faktiskt coola "stamps" att klistra över dem. Ibland behöver inte alla plagg vara märken man kan klä dem "coola" ändå. Använd er fantasi alla snygga sexiga mammor! Men in the end så säger jag som carro s. "alla är vi olika och tur är väl de". Men min röst går ändå den här gången till Fia! Pöss på er alla!!!

2010-10-26 @ 10:29:52
Postat av: sara

på dagis går dom inte sönder på samma sätt..där spills det mest eller slarvas bort...men vänta till skolåren...ni får se. o då e det inte bara min son som slite byxor framför allt...var o varannan förälder har samma "problem" i sonens klass. Min son har numera fått i uppdrag att va still som ett ljus ;) Kram

2010-10-26 @ 11:31:40
URL: http://familjensethsson.blogspot.com
Postat av: Michelle

Jag inväntar att kommentera till vi fått vår efterlängtade bebis:)

Jag tror dock att jag kommer försöka hålla mig till snygga kläder eftersom jag gillar det!

Jag älskar iallafall min gudson å hans fina kläder. Längtar efter att höra hans kommentarer om det själv sen när han är 13, 16 och kanske 18 år, undrar vad han kommer säga.



Mia, tipset om "stamps" gillade jag, har inte tänkt den tanken. Behåller det till dagistiden! :)



Puss

2010-10-26 @ 11:32:25
Postat av: Fia och Sid

Hörni, det är så härligt när ni missförstår mig. jag menar givetvis inte snygghet framför allt. Det ska givetvis vara varmt - på vintern och skydda mot solen på sommaren och mot regn och blåst och ja, ni fattar. Men jag skulle aldrig välja bort snyggheten, för jag tror, att om man letar så hittar man snygga och funktionsdugliga plagg!

Puss på er!

2010-10-26 @ 18:05:06
Postat av: akiz

(om det var mitt inlägg du syftade på så var det bara en fras man brukar säga. jag förstår att du inte skulle klä honom kallt eller dåligt.

och om det inte var mitt inlägg, så ville jag bara förklara vad jag menade.

puss och kram)



Såg siddisen i tidningen idag...gud så go! vilka bra bilder!!!! kul!

2010-10-26 @ 19:51:36
Postat av: Sofie

Jag tänkte precis skriva att för min del är det som du säger Fia att man givetvis kan kombinera snygghet och praktiska kläder. Jag är väldigt noga med vad vår dotter har på sig, och skulle inte heller köpa något med diverse serietryck på. Enda avkallet jag kan göra i det fallet är på pyjamasar (och ja MrHappy och miss sunshine tröjorna ;). Med det inte sagt att det behöver vara dyra plagg, det blir mycket kläder på kedjorna. Vi får väl se vad jag säger när lillan börjar förskolan men tvivlar på att jag kommer sätta på henne mjukisbyxor bara för att det är praktiskt. Snygga leggins är ju också hur sköna som helst och dessutom billiga att ersätta om (eller när) de går sönder!

Slutligen tycker jag att alla får göra som de vill, vill man klä sitt barn som speglar en själv eller vill man klä sitt barn som barnet själv får välja spelar ingen roll, bara man får göra det man vill utan att det ena är mer eller mindre rätt.

2010-10-26 @ 21:01:43
URL: http://soffisspot.blogg.se/
Postat av: Terése

Jag älskar att handla till min lilla (snart två år) och vill gärna att kläderna ska matcha, har tex aldrig mönster på både under o överdel. Jag förstår inte grejen med att klä bebisar som julgranar med olika mönster i massvis av färger. Däremot får hon gärna ha ett Pippi, Kitty el annat tryck sålänge övriga plagg är neutrala. Jag försöker däremot akta mig för att klä henne äldre än vad hon är, det kommer säkerligen av sig själv om några år så jag vill att hon ska få vara barn så länge som möjligt... Kul är det iaf med kläder, både till henne och mig! Och jag gillar din blogg fast jag inte känner dig. :)

2010-10-26 @ 21:40:31
Postat av: Frida

Alltid lika härligt att läsa det du skriver Fia och att det leder till lite kommentarer :) Sid är verkligen en super tuff liten kille! och visst är det kul... jag fick den kommentaren om min lillkille när han var runt 1-1½ att personen i fråga aldrig sett en så välklädd liten kille!.... sen vill man givetvis att kläderna ska va funktionella men det är väl ändå det mesta i dagsläget, det är ju inte direkt en stel frack dom har på sig... det som mest styr i vårt hem i dagsläget är den egna viljan hos de små liven! Lilleman ha snöat in på jeans och piké :) och HON som verkligen vet vad som passar och inte passar ska ha leggings, KORTÄRMAD klänning/tunika och benvärmare... det är så det är.. :) man får va glad att man får på dem en jacka denna årstiden.. :) //Kram

2010-10-27 @ 00:04:07
Postat av: johanna w

jag hoppas att ingen trott att jag klär min dotter fult bara för att jag vill ha fuktionella plagg!

Det är inte så att jag valt bort snyggt och fashion, sen har vi alla olika stil ju.

2010-10-27 @ 10:17:10
Postat av: mia

Hej Fia, även jag avskyr alla bebiskläder med barbapappa/ nalle puh-tryck som våra butiks-kedjor verkar fått dille på...skulle ALDRIG sätta på vår bebis det..

Och när det gäller dagis kläder, att de blir smutsiga och kladdiga-det finns haklappar...klart man ska kunna klä dom fint och snyggt till dagis...har själv en väninna som bytte dagis, pga av detta dilemma, mamman vill att hennes barn ska vara snygga ,hela och rena även på dagis, och de kom alltid hem smutsiga och kladdiga, men inte längre, för nu har hon bytt till ett annat dagis, där det är lite mera ordning,där de kan ha sina märkes-kläder utan att kladda ner...så mkt hänger nog på dagiset..personligen skulle inte jag vilja gå till jobbet i mysbyxor varje dag, även om det vore det mest bekväma..

2010-10-28 @ 10:18:37

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0