body>

Matvägran

Alltså nu får ni hjälpa mig. Är det vanligt att 15 månadersbarn "matvägrar"???

Som ni vet så slutade Sid med vällingen efter sin magsjuka och det har inte gått att börja med den igen.
Han slutade redan lite innan att äta mat.
Ja, ni läste rätt. Ungen äter korv och pannkakor (när han känner för det, alltså inte ens varje dag, men korv och pannkakor får väl knappast räknas som mat?

Resten av dagarna, både hemma och dagis äter han Smörgås, smörgås, smörgås. Med bara smör. Ibland slinker det ner en ostskiva. Han äter fil och lite yoghurt och bra med frukt och majs. Dricker mjölk och vatten.
Det är min sons kostcirkel det.

Den känns lite fattig om ni frågar mig, men vad tusan ska man göra när han vägrar smaka. Han skakar på huvudet, kastar maten till hunden eller skjuter bort tallriken.

Hade han inte vägrat vällingen så hade jag inte gett honom nåt alternativ. Då hade det som serverats varit det enda och åt han inte det så får det vara. Då vet jag att han åtminstone fått välling i sig och kunnat sova gott HELA NATTEN.

Men som det är nu, måste ju ungen få i sig nåt och när tallriken åker i golvet, brer mamma en smörgås istället.

Fel eller rätt?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag tycker du gör rätt! Gör inte för stor sak av det hela så länge han växer och är frisk.

Det finns ju trots allt väldigt få vuxna som går på den "dieten" så det löser sig säkert med tiden tror jag!

2011-04-10 @ 14:38:36
Postat av: Carin

Jag skulle nog inte ge något annat men kanske ge smörgåsen som kvällsmat i stället då om han inte tar välling. Så han inte gör kopplingen att man kan matvägra eftersom man ändå får smörgås direkt...men d är jättesvårt samtidigt måste man göra som man själv vill!

2011-04-10 @ 16:02:14
URL: http://www.metrobloggen.se/adayinmylife
Postat av: Johanna med naglarna

Mitt råd är att absolut INTE göra en big deal av det. Visa inte din frustration över hans matvägran, gör det inte till ett större problem. Jag tror att många gör matsituationen ångestladdad genom att truga å truga å truga och till slut nästan försöka tvinga dem att äta lite... då blir problemet större å större. Vi har ju lite trubbel med Ludde och har haft hela hans liv. Vi har gjort som jag skrivit ovan och det även testat det jag inte rekomenderar. Hoppas du fattar nåt av det jag skrev;)

2011-04-10 @ 19:04:30
URL: http://johannasego.blogg.se/
Postat av: johanna w

Att inte göra så stor sak av det, som kloka tjejerna skriver, är inte lätt tycker jag, men precis så jag försöker tänka.

Vi har ju oftast haft problem med nouvelle och hennes mat, men nu sen en tid har det lossnat på dagis iaf. Men hemma äter hon helst "hambo" (hamburgare) och välling. ( först åt hon okej sen dåligt sen dåligt sen jättebra och nu sämre igen) Men som du säger hon äter iaf välling så jag försöker inte bry mig så mycket så länge hon är pigg och glad !!! =) Och det är nog dom dagarna då jag inte bryr mig som går bäst!



Svårt det där med var gränsen får gå, för man vill ju att dom ska få i sig nåt iaf och funkar korv och smörgås så hade nog jag gett det.



hoppas och tror det bara är en fas, kan ju annars vara hans sätt att säga att han inte trivs på dagiset även om det kanske går bättre nu, eller!?

kram

2011-04-10 @ 19:36:35
Postat av: Anonym

Små barn har matvägran lite då och då. Om du "gör rätt eller fel" tycker jag att det är upp till dig som mamma till din son att avgöra. Men jag personligen tror också på det där med att inte tvinga och inte göra en stor sak av det. Jag hade nog också gett smörgåsen, man vill ju som sagt att de ska få i sig något. Men du känner ditt barn bäst och vet även vad som är bäst för honom

2011-04-10 @ 19:44:14
Postat av: carro.s

äh herre gud vänta du.. snart slukar han det mesta..det går i vågor som allt annat med de små liven =) bara han får i sig mat så räcker det även om vi vuxna kanske inte tycker det är så smaskens att äta macka 5ggr om dagen.. det är lugnt du fia!

Hoppas allt är bra annars med familjen å att det går bra på jobbet!! Kram

2011-04-10 @ 21:21:50
URL: http://trissitosar.blogspot.com
Postat av: Caroline

Det finns nog inget rätt eller fel, alla barn är individer och jag tror du (ni) gör bäst i att bara rycka på axlarna lite.



Sluta inte att försöka ge han mat men om det är mackor grabben vill äta så är det väl bra att han åtminstone har aptit för det?!



Min 3:åring vägrar fortfarande vanlig mat, burkmat är det enda som gäller... ja och sånt Sid äter förstås, mackor, yoggi osv. Allt har sin tid, mat blir nog intressant tidsnog, oroa dig inte! Kram

2011-04-10 @ 22:33:32
Postat av: Ahlgren

Såg nån dokumentär på 5an för ett tag sen, va en 12årig(?) tjej som bara åt choklad, men mådde bra för övrigt, var även en liten kille som levde på yoggi, å han var oxå ok! Men iaf, den gick ut på att man skulle ge barnen de dom ville ha!

Så låt han äta macka å korv då ett tag om han vill de kanske? Mille äter inte heller mat just nu, fast han äter iof sig välling morgon å kväll!..

2011-04-11 @ 10:16:05
Postat av: akiz

usch, det är inte alls kul med matvägran.



Mitt tips är nog att fortsätta som du gör, annars får du väl mixa korv och smörgåsar med lite vatten i en mixer och hälla i nappflaskan som välling hahaha ;). kram

2011-04-13 @ 21:33:09

Skriv några ord:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress: (publiceras inte)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0